måndag 26 november 2012

vecka 39


Barnet väger omkring 3400 gram, och är ungefär 50 cm långt. Det fyller ut hela magen och är ganska tungt. Många blivande mammor längtar intensivt efter att graviditeten ska vara över.

Man behöver sova och äta ordentligt för att orka med förlossningen. Om det är första barnet kan förlossningen ta upp till något dygn och det är inte ovanligt att man förlorar både en och två nätters sömn.

Barnet är nu förberett för sin födelse. Det har fått mycket näring och även skydd mot vissa sjukdomar genom att det har fått moderns antikroppar. De kommer att skydda barnet den första tiden innan det har bildat egna.

Barnets hjärna väger cirka 400 gram. Den utvecklas hela tiden och kommer inte vara helt färdig förrän barnet är runt två år. Tånaglarna har vuxit ut nu och täcker hela tån.


Nu är det bara 13 dagar kvar tills det är beräknat. men jag tror han kommer vilja komma lite tidigare. har ju värkar nästan hela tiden nu men inte så starka o oregelbundna så de är ett litet tag kvar men Henrik är beredd på att de kan komma när som nu, så han väntar nog bara på att jag ska ringa o säga att vi ska in o ha barn.
idag funderar jag på att göra ett litet pyssel till pojken med till hans säng mobil efter som att den hade tindra, elliot o tuva och de skulle vara kul om han hade andra figurer så tänkte göra nya gubbar att ha där i som dessutom inte är så jobbiga att göra :D o de kommer bli fina färger o så i den med nu är den ju lite tråkig med bara gul o lila.

sen har jag handlat mina julkläder nu med :D hittade fint på ellos :D så nu kommer jag vara jätte fin på julafton, sen har mamma köpt presenterna till pojkens ankomst så han kommer vara fin på julafton med och efter som tuva är så liten fattar hon ju inte varför han får men inte hon så då köpte mamma en klänning o strumpbyxor till henne med :D så de kommer bli så fina på julafton här hemma :D


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar