måndag 19 november 2012

vecka 38


I den här veckan väger barnet runt 3200 gram, och är omkring 49 cm långt. De allra flesta barn ligger med huvudet nedåt nu. När barnets huvud har ställt in sig brukar det bli lite lättare för den blivande mamman att andas och äta igen eftersom det blir lite mer plats upptill i magen. Allt fler känner förvärkar.

Förlossningen är jobbig även för barnet. När livmodern drar ihop sig som mest går det under ett ögonblick inget blod med syre och näring in till barnet, som så att säga får "hålla andan" under några sekunder. Men barnet klarar detta väl, och har till exempel lagrat extra näring som det kan använda. Barnet har också lagt på sig fett under huden för att det inte ska bli kallt när det kommer ut i en betydligt svalare värld. Underhudsfettet fungerar också som energireserv den första tiden efter födseln



Nu är det bara 20 dagar kvar tills jag är beräknad. men han kan få komma vilken dag han vill nu efter som han är helt klar där inne nu :D  har dock legat med smärtor i magen i natt, inte värkar utan som ett hugg i magen när jag ska vända på mig, tror det är att den är för stor och väger för mycket :P heheh



Sen lite bilduppdatering på detta med

 morgon glad tjej :D 
 kvällsvällingen för sista gången
 en liten busa dock så jacket i pannan har hon själv lagt dit genom att ramla in i en dörr. 
Denna mysiga min får man när hon är lite busig eller äter på något gott. detta fallet är de nog lite av varje :P Tindra gjorde visst samma min när hon var liten 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar