måndag 20 juni 2011

de va inte igår :P

jaha i dag så är det kanske dax att uppdatera er lite :P heheh jag har nu gått 32 veckor o 4 dagar :P hehe så en o en halv vecka sedan jag skrev.. fy mig! men iaf snart har jag varit rökfri i 4 veckor ;) impad av mig själv om jag ska vara ärlig. men nu så ska vi se här.. den 10 till 12 så va jag o familjen brånn på skara sommarland :D självklart va min familj med också :P heheh men iaf så hade vi kanontrevligt alla och jätte kul. visst jag kunde typ inte göra något men så är det ju när man är gravid. sen så den 13de så packade vi husvagnen o så bar de av till skanör falsterbo o det gav en o annan utflykt :D så jag har varit på österlen, i ystad och så en sväng i danmark o ätit danska wienerbröd för första gången men de smakade för mkt kakao :P och när vi va i danmark så bodde min vovve en natt hos kent. tur att man har kompisar där nere som kan hjälpa än lite :D. o rambou blev tyvärr sjuk där nere med o då så fick jag ringa vetrinärer o så men dom sa att jag skulle försöka självbehandla de med lite klorhexidin men jag hittade något bättre inne hos vetrinären sen när jag va inne o skulle handla. o så tvättar jag honom två ggr om dagen så allt var försvinner ur pälsen på honom men nu så har han äntligen börjat rätta till sig o piggna till. varar fortfarande lite o luktar som FAN.. men de får man ju ta.. sen så ska vi ta o lägga in lite info om magen för vecka 32 med :P heheh



Nu väger bebisen ungefär 1,7 kg och är cirka 42 cm lång från topp till tå. Lungorna kommer inte att vara fullt utvecklade förrän närmare förlossningen, men bebisen tränar redan andning genom att "andas" fostervatten. Från vecka 32 har bebisar som föds för tidigt goda chanser att överleva och frodas. Bebisens hud blir slätare och mjukare med den ökade mängden underhudsfett.

En del bebisar har redan fullt av hår på huvudet, medan andra bara har små fjun. Att ha tjockt hår vid födseln garanterar inte att man kommer att ha tjockt hår senare i livet, men det har visat sig att barn som har tunt hår oftast har tunnare hår också som vuxna.

Om bebisen är en pojke, brukar testiklarna nu vandra ner i pungen från bukhålan. Det händer emellertid att den ena eller båda testiklarna ligger kvar tills efter födseln. Två tredjedelar av alla fall då testiklarna inte vandrat ner i pungen vid födseln har rättat till sig av sig själva vid ettårsdagen.

Du lägger förmodligen på dig ungefär 450 gram i veckan nu, framför allt därför att bebisen lägger på sig nästan halva sin födelsevikt under de sista sju veckorna av graviditeten. Försök äta bra också under den sista tiden.

Nu är magen ganska stor - du kan nog vänta dig ökad uppmärksamhet!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar