tisdag 8 maj 2012

sen uppdatering

japp jag e lite seg på att uppdatera just nu känner jag men jag har passerat vecka 10 nu så jag är 9+4 i min graviditet hehe så här är det i vecka 10

Från den här veckan kallas embryot för foster. Nu finns de flesta av kroppens organ. I fortsättningen måste de både växa till och börja fungera.
Nervcellerna utvecklas nu intensivt. Fostret är ungefär fyra centimeter långt och väger runt fem gram. Huvudet är mycket stort, lika stort som resten av kroppen. Fostret har fått hand- och fotleder. På fingrarna har små naglar börjat formas, och även runda fingertoppar.
Ögonen och näsan syns tydligt. Tidigare låg ögonen långt ut på sidorna av huvudet, men nu är de nästan på rätt plats. Ytterörats form har bildats genom att de små knopparna på sidorna växt samman.
Runt vecka 10 brukar man skriva in sig på mödravårdscentralen, MVC. Dit går man sedan regelbundet för att kontrollera att man själv och fostret mår bra.


sen i lördags så var jag på min möhippa :D hade verkligen skit kul. det blev öl bowling och god mat. sen så skulle jag ge bort godis snoppar på stan :D vilket var jätte kul det med o jag blev av med alla :D

Sen idag har jag en jobbig dag som började redan igår med ett illamående från helvetet :( började dagen med att köra huvudet i toastolen :( men men de blev bättre med frulle i kroppen men mår illa ändå men inte så de känns som jag ska spy. men de värsta brukar ju försvinna i vecka 12 så nu längtar jag tills dess så jag mår bara lite bättre..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar