måndag 28 maj 2012

nu va de dax igen :P

då var det dax för en liten uppdatering.. har ju inte blivit mycket med det nu på ett par dagar men helt ärligt så har jag inte orkat! och kanske låter lat men så är det.. den tiden jag haft över när jag inte vilat mitt på dagen har gått åt till tvätt, disk, tuva och min älskade henrik.. men nu ska vi se här jag har inte uppdaterat på en vecka så nu får jag slänga ut lite nya grejer.. veckan som var flöt på som vanligt dock så kom poolen upp i fredags förra veckan så har haft den lite mer än en vecka uppe :D så de e jätte varmt i den men tuva tycker den är lite kall så hon har en liten pool som vi fyller upp när hon ska ha den så får hon tvätta av sig i den nu istället för i badkaret inne.. då kan vi ju sitta ute o äta o så samtidigt som hon badar vilket hon ÄLSKAR


sen så har ju tvillingarna fått sina "liksäckar" med vilket dem blev glada för :D
sen måste man ju uppdatera lite om magen med då jag är i vecka 13 (12+3) så ni vet vad som händer där inne nu :D så trimäster två här kommer jag :P

ett foster i fjortonde veckan som är 8 centimeter långtFostret har fått lite mer fostervatten kring sig och kan röra sig mer obehindrat. Det är ungefär sex och en halv centimeter långt och väger cirka 60 gram. Ögonen sitter fortfarande brett isär, och öronen sitter fortfarande långt ned. Öronen kommer att flyttas upp från halsen och ögonen kommer snart att ha sin rätta placering.
Fostrets skelett har hittills varit mjukt, men håller på att bli hårt. Om man skulle röntgas nu skulle fostrets skelett också synas.
Hjärtat har slagit i många veckor. Under den tid som barnet ligger i magen har det en särskilt anpassad blodcirkulation. Hjärtat pumpar runt blodet, men det passerar i stort sett inte lungorna. Eftersom fostret inte behöver använda lungorna ännu tar blodet en genväg genom hjärtat. För att möjliggöra detta finns ett hål mellan hjärtats två förmak. När barnet föds och tar sitt första andetag trycks hålet samman.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar