tisdag 13 maj 2014

tänk så mkt som ändrats på bara ett par ynka år!

Jag satt på tåget hem idag och funderade lite över vad tiden utvecklas hela tiden. jag tänkte tillbaka ifs 12 år men jag vet att jag var runt 13 när detta skedde.
För när jag var 13 år hade inte var man internet i sitt hus, vi var de som inte hade detta utan jag gick ner till biblioteket någon gång i veckan ibland lite oftare. passade på att låna lite böcker och så fick man låna datorn i en hel timma! detta var stort på den tiden och jag vet att jag hade lunarstore. detta vad dagens facebook. där hade man kontakt med sina vänner och kollade runt lite och ibland hittade man även någon ny som man kunde dejta, jag hade även en sida som hette kamrat och även där hittade jag mina dejter på den tiden men det stora var att man fick låna en dator i en timma och man nöjde sig med det. sedan lite senare skaffade mamma modem och jag hade fri surf och detta var med stort och segt var det, men då tyckte vi inte det. idag finns det knappt så långsamma när att använda sig av, min telefon har snabbare hastighet om nu inte surfen skulle ta slut vill säga och så fall går den ner till den hastigheten man hade då och tyckte det var snabbt medan idag är det pest om surfen tar slut på telefonen och den går ner till denna hastighet. och detta har bara hänt på ett par år. för jag vet när jag var 18 så var det standard att ha modem. alla hade det typ o jag hade tillomed mobilt bredband i en liten dongel som jag kunde använda när jag skulle åka tåg och jag hade fri surf på denna :D mn fortfarande hade man telefonen till att ringa eller smsa med. vilket jag gjorde en hel del men då var det stort att man hade fria samtal till vissa abonnemang och 3000 fria sms. idag så har man fria samtal, fria sms, fria mms och fri surf om man betalar 199 kr i månaden och man sitter med internet vart man än är så länge man är i Sverige vill säga för sen blir det "dyrt" de vi tycker är dyrt idag att ringa o så från utlandet var en standard kostnad förr. men så tänker man inte nu för alla kronor som tickar på är en pest och man drar sig för dessa samtal!

så slutsatsen är att mycket har ändrat sig på bara några få år.. tänk hur det är när mina barn är stora o all ny teknologi som finns. och var ligger priserna på då ? kan man komma mycket lägre än vad man gör idag??

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar